INVISIBLES de Montse Fajardo -


Violencias invisibles no presente e do pasado

O 13 de Marzo, so algúns días despois do Día Internacional da Muller, tivemos a oportunidade de asistir na Biblioteca "María Mariño" ao debate-presentación do libro de Montse Fajardo Invisibles nunha sesión aberta ao público. E resultou un éxito.

 En efecto, a incivil guerra provocada pola fracasada sublevación militar e fascista contra o goberno democrático presidido polo coruñés Santiago Casares Quiroga e a posterior ditadura franquista foron o contexto que invisilizou diferentes modalidades represivas contra as mulleres. Foron moitas as rapadas, violentadas, presas, paseadas ou fusiladas por seren fillas, irmáns, nais ou donas de militantes anarquistas, comunistas, socialistas ou, simplemente simpatizantes da República. Montse Fajardo recolle exemplos tráxicos e certamente conmovedores da resistencia tan silandeira como heroica desas mulleres vermellas no seu un cesto de mazás. Non é casualidade que varias das persoas asistentes á mesa redonda coa autora salientasen que debería ser lectura recomendada nos centros de ensino pola súa capacidade didáctica sobre o xenocidio político e o feminicidio cometido polos secuaces dos nacionais en Galicia e noutras zonas da retagarda franquista. Mais, tamén, pola súa capacidade de emocionar ao lector,  pois esta é condición necesaria para aprender.

Resulta máis descarnada aínda, si cabe, a violencia padecida polas mulleres na sociedade actual que rexistra Montse Fajardo no seu Invisibles. A lectura deste libro alimenta a pregunta incómoda das causas dese sadismo perpetrado por algúns homes sobre as mulleres. Descartada a explicación biolóxica (somos o mal salvaxe?) só queda a culturalista: unha educación permisiva nunha sociedade que aínda é machista produce monstruos como os que destruen a esas mulleres invisibles cuxa traxica experiencia nos ofrece Montse Fajardo. Demostra que na sociedade galega actual persiste ese reparto de roles de xénero primario con homes que depredan impunemente mulleres cando estas os provocan non amosando sumisión ou denunciando a violencia exercida sobre elas. Tampouco tranquiliza que só os CIM (Centros de Información á Muller) axuden incondicionalmente a estas mulleres maltratadas e aos seus fillos,  amezados, por veces, polo garantismo do noso sistema xudicial que protexe os dereitos dos pais maltradores.

Queda claro, tras ler o libro, que non hai un perfil de muller maltratada, que esta praga afecta por igual a rapazas novas, a mulleres adultas e a anciás. Existe hoxe e existiu sempre, aínda que antes non se falara do tema. E seguirá existindo, se non a paramos.

Os dous ensaios de Montse Fajardo inscríbense na liña da mellor investigación histórica e antropolóxica, feita con rigor metodolóxico na recolleita e análise de casos representativos e co sincero compromiso da autora coa causa feminista e, en xeral, das xentes do común que padeceron a traxedia da guerra e a tiranía da posguerra. Lembran a obras de referencia no ámbito das ciencias sociais como Familia y red social de Elizabeth Bott ou Homens que emigran, mulleres que agardan de Caroline Brettell. Ademais diso, Montse Fajardo aborda valentemente o tema incómodo da violencia de xénero e faino co rigor intelectual e coa amenidade expositiva que demostrou na sesión coas persoas presentes na biblioteca María Mariña no IES Virxe do Mar de Noia.

O acto foi presentado polo ex-profesor do centro, Raúl Soutelo. E o  cartel publicitario, que entusiasmou á autora, é obra do profesor de Debuxo Antonio Sánchez. A todos, moitas grazas.

ELISA E MARCELA - Teatro en Noia

O 3 de marzo asistimos en Noia a representación da obra Elisa e Marcela por parte da Compañía de Teatro  A Panadaria. A historia desta parella de mulleres que consigue casar pola igrexa no ano 1901, facéndose pasar unha delas por home, ofrece unha posta en escena espectacular.  Como é tradicional nesta compañía, abonda cunha mínima escenografía para encher de emoción, de danza, musica e xogos de luces, a representación. Asombra sempre a capacidade destas tres actrices para bordar tódolos rexistros.
Cando se está a dar tanta transcendencia á próxima película de Isabel Coixet, que vai xirar en torno ao primeiro matrimonio homosexual do que se ten noticia en España, éste,  parécenos importantísimo pór de relevo o excelente traballo de A Panadaría. Encantounos a tódalas persoas do Club que asistimos á representación.  Elisa e Marcela percorre  Galicia dende o mes de outubro, con gran éxito.  

Para máis información deixámosvos o seguinte enlace: 
http://www.pikaramagazine.com/2018/01/elisa-e-marcela-a-panadaria/ 

O RAPAZ QUE NUNCA EXISTIU, de Sjón

 "Na capital de Islandia hai dous cines: o Cine Vello e o Cine Novo. (...)
O rapaz ve todas as películas que chegan ao país. Polo xeral vai aos dous cines o mesmo día e a maioría dos filmes veos tantas veces como lle é posible.( P.25)"
 O pasado 20 de Febreiro comentamos un dos libros máis apaixonantes deste ano: O rapaz que nunca existiu, de Sigurjón Birgir Sigurðsson, alias Sjón. Premio da Literatura de Islandia en 2013,  foi magnificamente traducido ao galego por Elias Portela.

E encantounos. Sorprendeunos. Porque unha obra moi curta, apenas 150 páxinas, atrae a atención desde os primeiros epígrafes  e descóbrenos a atmosfera particular que se vive en Reykjavik,  no outono de 1918, cando está a piques de rematar a Primeira Guerra Mundial, e á cidade chega o andazo da mal chamada "gripe española".
E faino dende a ollada dun adolescente homosexual, fascinado polo cinema e por unha rapaza que percorre a cidade  nunha motocicleta Indian.
O libro estrutúrase en trinta capítulos moi breves, que son outras tantas escenas de película. Porque o cinema impregna toda a obra, dende a linguaxe poética e surrealista, ata a vida de Main, orfo desde os seis anos, recollido por unha tía avoa coa que establece unha respectuosa  relación de afecto mutuo.
Naquela sociedade, rexida por unha burguesía comercial, estase a construír un novo Estado coas vellas normas; do seu seo vai xurdir, porén,  un mundo novo.  Nese proceso desempeña un papel fundamental a sétima arte e as dúas salas de proxección da cidade. Nelas espállase a doenza e reúnense os familiares das vítimas nunha mestura de evasión da realidade e de solidariedade cando remata a epidemia.
Convertido en cineasta, cun nome novo,  volta  a  Reykjavik, once anos despois, o rapaz que nunca existiu …


NICANOR PARRA



O 23 de Xaneiro,  faleceu o poeta chileno Nicanor Parra. Nado en 1914, foi ademáis de físico e matemático,  un dos grandes creadores hispanoamericanos.

Considerado o inventor, nos anos 50,  da "antipoesía", oposta á poesía tradicional imperante no seu país,  deixounos   composicións tan fermosas como a seguinte: 







HAY UN DÍA FELIZ

A recorrer me dediqué esta tarde
Las solitarias calles de mi aldea
Acompañado por el buen crepúsculo
Que es el único amigo que me queda.
Todo está como entonces, el otoño
Y su difusa lámpara de niebla,
Sólo que el tiempo lo ha invadido todo
Con su pálido manto de tristeza.
Nunca pensé, creédmelo, un instante
Volver a ver esta querida tierra,
Pero ahora que he vuelto no comprendo
Cómo pude alejarme de su puerta.
Nada ha cambiado, ni sus casas blancas
Ni sus viejos portones de madera.
Todo está en su lugar; las golondrinas
En la torre más alta de la iglesia;
El caracol en el jardín, y el musgo
En las húmedas manos de las piedras.
No se puede dudar, éste es el reino
Del cielo azul y de las hojas secas
En donde todo y cada cosa tiene
Su singular y plácida leyenda:
Hasta en la propia sombra reconozco
La mirada celeste de mi abuela.
Estos fueron los hechos memorables
Que presenció mi juventud primera,
El correo en la esquina de la plaza
Y la humedad en las murallas viejas.
¡Buena cosa, Dios mío! nunca sabe
Uno apreciar la dicha verdadera,
Cuando la imaginamos más lejana
Es justamente cuando está más cerca.
Ay de mí, ¡ay de mí!, algo me dice
Que la vida no es más que una quimera;
Una ilusión, un sueño sin orillas,
Una pequeña nube pasajera.
Vamos por partes, no sé bien qué digo,
La emoción se me sube a la cabeza.
Como ya era la hora del silencio
Cuando emprendí mí singular empresa,
Una tras otra, en oleaje mudo,
Al establo volvían las ovejas.
Las saludé personalmente a todas
Y cuando estuve frente a la arboleda
Que alimenta el oído del viajero
Con su inefable música secreta
Recordé el mar y enumeré las hojas
En homenaje a mis hermanas muertas.
Perfectamente bien. Seguí mi viaje
Como quien de la vida nada espera.
Pasé frente a la rueda del molino,
Me detuve delante de una tienda:
El olor del café siempre es el mismo,
Siempre la misma luna en mi cabeza;
Entre el río de entonces y el de ahora
No distingo ninguna diferencia.
Lo reconozco bien, éste es el árbol
Que mi padre plantó frente a la puerta
(Ilustre padre que en sus buenos tiempos
Fuera mejor que una ventana abierta).
Yo me atrevo a afirmar que su conducta
Era un trasunto fiel de la Edad Media
Cuando el perro dormía dulcemente
Bajo el ángulo recto de una estrella.
A estas alturas siento que me envuelve
El delicado olor de las violetas
Que mi amorosa madre cultivaba
Para curar la tos y la tristeza.
Cuánto tiempo ha pasado desde entonces
No podría decirlo con certeza;
Todo está igual, seguramente,
El vino y el ruiseñor encima de la mesa,
Mis hermanos menores a esta hora
Deben venir de vuelta de la escuela:
¡Sólo que el tiempo lo ha borrado todo
Como una blanca tempestad de arena!

De Poemas y antipoemas (Santiago, Nascimento,1954)
http://www.nicanorparra.uchile.cl/antologia/poemasyantipoemas/diafeliz.html